Imaginatie in teste

Dan Perjovschi  povesteste urmatorul eveniment in Revista 22." Am mers cu un sofer de taxi care conducea vorbind la celular. Dupa ce l-am rugat frumos sa-si tina ambele maini pe volan, s-a uitat urat la mine tot restul drumului". Imaginati-va ca aceasta este o secventa de film. Eu propun ca fundal muzical (nu avem treaba cu versurile),  John 5 cu "Behind The Nut Love" de pe "Songs For Sanity". Voi?

"Eşti turist sau doar arăţi ca unul?"

Criza vine, criza trece - cel putin asa spune toata lumea. Ce nu trece, dar tot vine, este sentimentul confuziei. De aceea, tot mai mult se instaureaza in limba sintagma "mi se pare". Mai jos e intamplarea povestita de Alex Leo Serban in Dilema.
"Iar la Istanbul mi s-a făcut „ţeapa cu peria“ (un lustruitor de pantofi – o meserie de tot mai discretă căutare şi, la Istanbul, de tot mai indiscretă găsire – se ridică brusc cînd te apropii şi scapă o perie; tu, turist cumsecade, îl strigi, el se întoarce – şi pînă aici ţi-a fost: nu poţi scăpa de el pînă nu-ţi face pantofii şi te scutură de cîteva lire…) şi am avut parte de o replică bună de film din partea unui turc care s-a dovedit negustor de covoare (la Istanbul, pe străzi, există – se pare – doar două meserii: lustruitor de ghete şi vînzător de covoare); stînd eu pe o bancă şi fumînd o ţigară, omul mă gineşte, deja ştiu ce m-aşteaptă, şi-mi zice: „Are you a tourist or do you look like one?“ (Eşti turist sau doar arăţi ca unul?). „Both“ (ambele), îi răspund – înainte de a se încerca, pe mine, „ţeapa cu covorul“… (a. l. ş.)" 

Posedarea fizica, la Soljenitin

In "Arhipelagul Gulag" (vol. 3) Soljenitin (editura Univers, colectiile Cotidianului) isi aminteste de un citat din "Tratatul de dragoste" al unui condamnat pe care il cunoaste in lagar:
"Posedarea, nepregatita prin evolutie organica a sentimentului, nu aduce bucurie, ci rusine, repulsie. Barbatii secolului nostru, care isi cheltuiesc intreaga energie pentru realizare de castiguri, pentru serviciu, pentru putere, au pierdut gena iubirii supreme. Dimpotriva, pentru infailibilul instinct feminim, posedarea constituie doar treapta dintai a adevaratei apropieri.  Numai dupa ea, femeia incepe sa ii spuna "tu". Chiar o femeie care s-a daruit intamplator simte un flux de tandrete recunoscatoare."
Pe pagina alaturata, e redata urmatoarea amintire:
"Prietenii lui (...) rad de el ca intr-un lagar ITL din Nord, o romanca accesibila tuturor i s-a oferit, dar el n-a priceput si i-a scris niste sonete. Cand te uiti la mutrisoara lui neprihanita, nu poti sa nu crezi povestea aceea. Blestemul virginitatii tineresti, care acum trebui tarata prin lagare."

...Si boii vorbesc

Boul nu vrea sa intre in arca lui Noe odata cu celelalte animale, deoarece stia ca e in stare sa inoate cele 40 de zile, cat a tinut potopul. Din pacate pentru el, la sfarsitul inundatiei, niste pasari i se aseaza pe coarne si animalul se scufunda, ca un veritabil bou. In varianta boului bland, acesta e prezent la nasterea lui Isus, pe care il incalzeste cu suflarea, fara sa atinga cu botul fanul in care urma sa fie asezat pruncul. 

O data pe an, de sfantul Vasile, boul poate vorbi. Daca va aflati cu totul intamplator printr-un grajd in acea zi, puteti auzi despre ce vorbesc boii. Daca nu ajungeti in grajd, astazi e nevoie doar sa faceti uz de telecomada si intelepciunea unor boi de rasa, se revarsa in casele dumneavoastra. Si asta se poate intampla in orice zi.

Pe 24 iunie, de Sanziene, boul joaca rolul, tineti-va bine, de Zeu Fertilizator al Universului. E acceptat asa, fara accesoriile masculine, pentru ca un taur ar fi mult mai greu de convins sa fie acoperit cu o patura si imodobit cu flori, panglici, clopotei. Un grup de juni merge cu acest bou din casa in casa, mai ales unde sunt fete de maritat. Tinerii petrec o noapte intreaga in padure, delectandu-si creierii infierbantati cu discutii pe teme erotice. In acest timp, fostul taur are parte de un tratament de vedeta: spalat si bine hranit, tzesalat, nemuncit si bine pazit. In unele sate, baietii se mascheaza dimineata. Unul dintre ei devine “Curva”, personaj pe care ceilalti, numiti Draci, il trantesc la pamant imitand actul sexual si orgiile dionisiace. Astfel, alaiul este acompaniat prin sat de un imens tambalau, pentru ca, simbolic, zeul-bou fecundeaza prin acest ritual mediul incojurator.

In anumite cercuri neacademice din Romania, mediul inconjurator din ritul abia descris a fost comparat cu electoratul din secolele 20 si 21. Evident ca analiza include nu doar rolul boului, ci si dansul curtenitor si orgiastic al baietilor smekeri in jurul electoratului, aceasta eterna si fascinanta fata mare a Romaniei contemporane.  

Ileana Cosanzeana, o bunaciune violenta

Ileana Cosanzeana este bunatatea si bunaciunea din mitologia romaneasca. E plina de moralitate si, de bogata ce e, din gura ii cad perle si aur. Ca sa fie perfectiunea intruchipata azi, ar prezenta o emisiune tv, cu bustul propriu si generos pe post de invitat permanent. Barbatii romani si-au pus in Ileana Cosanzeana toate sperantele erotice. Zana duduie de sex-appeal. Zmeul o vrea, vantul o vrea, pruncul nenascut la fel, dar cel mai mult o vrea Fat Frumos. Dar cum sexul fara implicatii matromoniale nu era promovat in povestile vremii, Fat Frumos ajunge sa o ia in casatorie, ca sa isi vada dorintele satisfacute. Chiar si fratele ei se indragosteste de ea, insa zana-fecioara, pentru a scapa de incest, se mutileaza sau se arunca in mare unde se preface in peshte si apoi in Luna. Ileana Cosanzeana e descrisa si ca o culme a intelepciunii populare. Ea vrea un sot care se ascunda fara ca fata sa il poata gasi. Cum ar veni, el sa fie mai destept decat ea.

Pana acum am vorbit-o pe Cosanzeana numai de bine, insa zana nu este imaginata doar asa. O adevarata amazoanca, nu accepta mariajul decat cu un barbat care reuseste sa o bata. O bataie in toata regula, parte-n parte, nu din cele cu biciul de piele ascuns sub pat. Ramane amazoanca si in tara femeilor, unde este stapana lor absoluta. Altadata, face baie intr-o cada peste oasele unui mort, fost pretendent la mana ei. Impreuna cu ea se imbaiaza aici si servitorul, ulterior devenit sot, alaturi de care Cosanzeana a complotat moartea celuilalt. In alt caz, devine hoata si fura ciubarul botezului de la apa Iordanului, cand paznicul atipeste pentru o clipa. Paznicul blesteama hotul sa se faca femeie, daca e barbat, si barbat, daca e femeie. In aceasta varianta, romanul nostru, asa simplu, din popor, prevestea de mult prima pagina a tabloidelor de azi. Amazoanca noastra se transforma in barbat si se casatoreste, apoteotic si bulversant, cu… o Ileana Cosanzeana

Cum se incepe un blog

Cu castile pe urechi. Conertul din Koln al lui Keith Jarrett. Thank you, Helmut!